Warning: mysqli_real_connect(): Headers and client library minor version mismatch. Headers:50550 Library:100138 in /var/www/vhosts/margaritanikolaidou.gr/httpdocs/wp-includes/wp-db.php on line 1531
Ο παιδικός σταθμός, το παιδί μου & εμείς | margaritanikolaidou.gr

Έφτασε ο καιρός που ο παιδικός σταθμός θα μπει στη ζωή σας και ενα από τα πιο συνηθισμένα και εύλογα ερωτήματα των γονιών είναι εάν θα πρέπει να ακολουθήσουν κάποιο ‘σχέδιο’ για μια ομαλή μετάβαση. Η απάντηση είναι πως ναι, υπάρχουν κάποιες πρακτικές που όταν ακουλουθούνται φαίνεται να ευνοούν τη προσαρμογή και τη θετική σχέση του παιδιού στο νέο του, καθημερινό συνήθως, περιβάλλον.

Κάποιες από τις πρακτικές που μπορεί μια οικογένεια να εντάξει στο ‘τρόπο’ της για να διευκολύνει την ασφαλή μετάβαση είναι οι παρακάτω: 

Πριν ακόμα την 1η πρακτική, θα ήθελα να τονίσω πως το πιο σημαντικό συστατικό για μια ήπια μετάβαση από μια συνθήκη σε μια άλλη είναι η ίδια η σχέση με το παιδί. Φροντίστε κάποιους μήνες νωρίτερα να παρατηρείσετε τη σχέση σας. Δώστε ποσοτικό και ποιοτικό χρόνο με έμφαση το τρόπο που ‘ειστε’ με το παιδί. Εξοικειωθείτε με δεξιότητες επικοινωνίας που προάγουν τον υγιή & ασφαλή δεσμό σας και αναγνωρίστε τυχόν πλευρές της σχέσης σας που μπορεί να θέλουν ‘δουλειά’. Έτσι, όταν έρθει ο καιρός για να αντιμετωπίσετε τη νέα αυτή πρόκληση αποχωρισμού και προσαρμογής η ίδια η σχέση, όταν είναι κατάλληλα φροντισμένη, θα φροντίσει με τη σειρά της όλα να έρθουν πιο ομαλά…

1. Εάν το επτρέπει ο παιδικό σταθμός περάστε 1-2 μέρες πριν την έναρξη της χρονιάς να γνωρίσετε την υπεύθυνη, να δείτε το χώρο και να μείνετε λίγη ώρα ως μέρος της εισαγωγής στη νέα αυτή περίοδο της ζωής του μικρού.

2. Προσπαθήστε η επιλογή του παιδικού σταθμού να βασίζεται και στο κριτηριο που να αφορά τη πολιτική του ίδιου του σχολείου σχετικά με την προσαρμογή. Ιδανικά σε κάποιους σταθμούς προσφέρεται η δυνατότητα τη 1η μέρα η παραμονή στο σχολικό περιβάλλον να γίνεται παρουσία γονέα. Τις επόμενες μέρες, σταδιακά και ανάλογα με τις αντιδράσεις του κάθε παιδιού ακολουθείτε ένα πλάνο όπου βασίζεται στα λεπτά παραμονής του παιδιού χωρίς τη παρουσία του φροντιστή. Στη περίπτωση που δεν υπάρχει τέτοιο πλάνο παρατείνετε όσο επιτρέπεται τη παραμονή σας στο χώρο με το να βρίσκεστε το νωρίτερα επιτρεπτό στην ώρα προσέλευσης.

3.  Ένα άλλο κριτήριο για την επιλογή του σταθμού αφορά τις πρακτικές που          ακολουθούνται για τη διαπαιδαγώγηση του παιδιού. Οι αρχές της θετικής και ήπιας διαπαιδαγώγησης βοηθούν το παιδί στο να χτίσει σχέση και εμπιστοσύνη με τις παιδαγωγούς του. Αντίθετα, ‘σκεφτούλες’, ‘χαλάκι σκέψης’ και ‘καρεκλάκι σκέψης’ αποτελούν βλαπτικές μεθόδοι για τη ψυχική υγεία του παιδιου και κατα συνέπεια για τη σχέση του με το σχολικό περιβάλλον.

4. Χτίστε σχέση με τη δασκάλα του παιδιού. Το παιδί θα εμπιστευτεί πιο εύκολα και η μετάθεση της σχέσης θα γίνει πιο ομαλά αν δει και εσάς να αποκτάτε σχέση με την παιδαγωγό του. Μιλήστε ευγενικά, καλοπροαίρετα και με ενδιαφέρον απέναντι στον άνθρωπο που θα είναι με το παιδί σας για τουλάχιστον 1 χρόνο. Αυτό σημαίνει πως κάποιες φορές μπορείτε να αφιερώνετε λίγα λεπτά πριν ή μετά το ‘σχόλασμα’ ώστε να ανταλλάξετε μερικές κουβέντες.

5. Αποκήστε τη δική σας ρουτίνα πριν και μετά το σχολείο.  Ο ύπνος τη προηγούμενη μέρα να είναι επαρκής, να δίνετε χρόνο στο πρωινό ξύπνημα και στην προετοιμασία, οι κουβέντες στη διαδρομή  να έχουν μια επαναληψιμότητα ώστε να αποτελέσουν μια ασφαλή ρουτίνα για το μικρό που μπορεί να αισθάνεται φόβο και επιφύλαξη για τη νέα συνθήκη.

6. Φροντίστε να δίνεται αρκετό χρόνο για τον πρωινό αποχωρισμό στο χώρο του σταθμού ιδιαίτερα το 1ο δίμηνο και μετά από κάθε διακοπή που μένετε σπίτι και επανέρχεστε. Ζητήστε από την υπεύθυνη του σχολείου κατανόηση ώστε να παρηγορήσετε το παιδί και μετά να το αφήσετε στα χέρια της δασκάλας. Ιδανικά μην αφήνετε το παιδί με κλάμα εάν πρώτα δεν έχετε συνδεθεί και ανταποκριθεί στα συναισθήματα του. Ο αποχωρισμός να ακολουθείτε με τη λεκτική βεβαίωση της επανασύνδεσης και το τι θα ακολουθήσει μετά στην ημέρα σας πχ. “Σε αφήνω στη κ. Ελένη και θα γυρίσω να σε πάρω μόλις τελειώσετε το φαγητό. Ανυπομονώ να δω τη κατασκευή σου…έμαθα πως σήμερα θα κάνετε κάτι για τα φύλλα του Φθινοπώρου. Αφού έρθω να σε πάρω θα πάμε μαζί σουπερ μάρκετ και το απόγευμα θα έρθει ο φίλος σου ο Στάθης”

7. Ποτέ μην φεύγετε χωρίς να αποχαιρετήσετε το παιδί. Με αυτό το τρόπο το μόνο που επικοινωνείτε είναι το να ΜΗΝ σας έχει εμπιστοσύνη. Απεναντίας, μην φοβάστε να αντιμετωπίσετε τα συναισθήματα που θα προκύψουν από κάτι τόσο καινούριο. Φόβος, απόγνωση, θυμός είναι όλα αναμενόμενα και είναι σημαντικό να δείξετε στο παιδί την αντίστοιχη αναγνώριση τους.

8. Μπορείτε να δώσετε κάτι συμβολικό που να θυμίζει εσάς. Πολλές φορές αυτό που είναι ανακουφιστικό να ακούσει είναι κάτι τύπου ‘ δεν είναι εύκολο να είσαι σε ένα μέρος που δεν ξέρεις κανέναν και αυτό είναι δύσκολο…το βλέπω…έχω για σένα αυτή τη μικρή πέτρα που είχαμε μαζέψει το καλοκαίρι…μπορεις να τη κρατήσεις μέχρι να σε δω σε λίγες ώρες… “

9.  Συνδεθείτε σύντομα με τους υπόλοιπους γονείς. Δώστε απογευματινά ραντεβού στη παιδική χαρά, χαιρετηθείτε εγκάρδια & ζεστά στην πρωινή υποδοχή ή στην αποχώρηση, κάντε Κυριακάτικα πικ νικ ή καλέσματα στο σπίτι για παιχνίδι. Με αυτό το τρόπο θα βοηθήσετε θεαματικά το σχολείο να εσωτερικευθεί και σαν μια εμπειρία που παρόλο που μπορεί να είναι ‘τρομακτικά πρωτόγνωρη ‘ συγχρόνως μπορεί να δώσει και την ευκαιρία για νέους φίλους και για απολαυστικό παιχνίδι!

10. Σκόρπια tips από τη δική μας εμπειρία: βγάλτε φωτογραφίες με τη δασκάλα και τους συμμαθητές και εκτυπώστε 2-3 από αυτές βάζοντας τες σε κεντρικό σημείο του σπιτιού, προτείνετε στο παιδί να διαλέξει ένα ωραίο φρούτο για τη δασκάλα του, κατά τη διάρκεια του σ/κ ρίξτε την ιδέα να μαζέψετε υλικά για κάτι που μπορεί να κάνουν στο σχολείο (κουκουνάρια, φύλλα, κλαριά κ.α). Σε περίπτωση που ο σταθμός φιλοξενεί κάποιο ζωάκι να αγοράσετε λίγη τροφή για να δώσουν τα παιδιά την επόμενη μέρα. Κάντε ένα μικρό πάρτυ γνωριμίας στο πάρκο ώστε να ‘σπάσει ‘ κάπως ο πάγος μεταξύ των παιδιων.